دسته بندی نشده

تفاوت آمالگام و کامپوزیت

فرق کامپوزیت و آمالگام

امروزه برای ترمیم دندان‌های پوسیده از دو ماده کامپوزیت و آمالگام استفاده می‌شود. هر کدام از این مواد ترمیمی، از ترکیبات، ویژگی‌ها و قیمت متفاوتی بهره‌مند می‌باشند که انتخاب بین آنها ممکن است گیج کننده باشد. در این مقاله قصد داریم به آشنایی کامل فرق آمالگام با کامپوزیت بپردازیم و پاسخ دهیم که کدام ماده ترمیمی برای شما مناسب است؟ 

با دیبا درمان کاویان همراه باشید.

 

آمالگام چیست؟

آمالگام یک ماده آلیاژی برای ترمیم دندان و پر کردن حفره و پوسیدگی‌ها می‌باشد که در لغت فارسی به آن ملغمه نیز می‌گویند. این ماده به رنگ نقره‌ای یا سیاه می‌باشد و به همین خاطر گاهی فیلر نقره یا پر کننده نقره نیز نامیده می‌شود. آمالگام از دو بخش مایع(جیوه) و پودری(نقره، مس، قلع) تشکیل شده که توسط آمالگاماتور تبدیل به خمیر یکدست شده و طی 2 الی 3 دقیقه دندان ترمیم و سپس شروع به سفت شدن می‌کنند. برای خرید آماالگام کلیک کنید.

 

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندان ماده‌ای چسبنده از جنس رزین بوده که پیوند قوی با مینا و عاج دندان تشکیل می‌دهد. ترکیب نهایی آن به صورت خمیری بوده و برای ترمیم پوسیدگی، شکستگی، رفع ترک و تغییر فرم و رنگ و سایز دندان‌ها استفاده می‌شود. خمیر کامپوزیت‌ بعد از تابش اشعه نور آبی محکم می‌شود و شبیه به ظاهر دندان هستند. برای خرید کامپوزیت کلیک کنید.

 

تفاوت آمالگام و کامپوزیت از نظر زیبایی

آمالگام یا کامپوزیت؟

کامپوزیت‌ها مشابه ظاهر طبیعی دندان بوده و پرکردگی کامپوزیت، همرنگ دندان طبیعی با سایه‌ رنگ‌های سفید می‌باشد. در نتیجه اگر زیبایی ملاک انتخاب شماست، کامپوزیت را پیشنهاد می‌کنیم.  پرکردگی دندان با آمالگام تیره و نقره‌ای بوده که برای دندان‌های پشتی بسیار کاربرد دارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

فرق آمالگام با کامپوزیت از نظر قدرت و استحکام

از آنجایی که آمالگام از ترکیبات فلزی تشکیل شده است، در نتیجه دوام و استحکام بسیار بالاتری نسبت به کامپوزیت دارد. و به علت همین انعطاف پذیری بالا، اکثر برای ترمیم دندان‌های عقب که در معرض فشار آسیاب غذا هستند، استفاده می‌شود. 

همچنین برای افرادی که مبتلا به دندان قروچه و اختلال گیجگاهی (TMJ) هستند، استفاده از آمالگام توصیه می‌شود.

 

فرق کامپوزیت با آمالگام از نظر ماندگاری و طول عمر

بیشترین فلز بکار رفته در آمالگام، نقره می‌‌باشد، بنابراین ترمیم آمالگام نسبت به کامپوزیت که از رزین تشکیل شده‌اند، مقاومت و ماندگاری بیشتری دارا هستند.

به طوری که طول عمر آمالگام حدودا 15 ال 20 سال و طول عمر کامپوزیت تقریبا 10 سال می‌باشد.

البته میزان دوام آنها برای هر فرد متفاوت بوده و بستگی به عوامل مختلفی دارد. عواملی همچون نحوه مراقبت فرد و عادات غذایی او، محل پرکردگی دندان(مثلا استفاده از کامپوزیت در دندان‌های جلو می‌تواند 10 سال و در دندان‌های عقبی 5 سال ماندگار باشد.) و بستگی به مهارت دندانپزشک دارد. 

مثلا اگر کامپوزیت در حین ترمیم با بزاق آغشته شود، از عمر آن کاسته می‌شود بنابراین دندانپزشک با مهارت باید محیط را کاملا خشک و بدون خون و بزاق نگه دارد.

 

تفاوت قیمت آمالگام و کامپوزیت

تفاوت هزینه آمالگام و کامپوزیت دندانپزشکی به عوامل مختلفی همچون نام تجاری و برند محصولات، مقدار آن‌ها و تامین‌کننده بستگی دارد. 

با دیبا درمان کاویان، شما می‌توانید به راحتی و بدون واسطه، خرید کامپوزیت و خرید آمالگام مورد نیاز خود را انجام دهید. 

ما برای شما قیمت و کیفیتی رقابتی ارائه می‌دهیم تا به سادگی به تمام نیازهای دندانپزشکی خود پاسخ دهید.

 

آمالگام بهتره یا کامپوزیت؟

 

تفاوت آمالگام و کامپوزیت

معایب آمالگام

عوارض آمالگام نسبت به کامپوزیت به شرح زیر می‌باشد:

 

ظاهر مشخص

به دلیل وجود نقره و جیوه در آمالگام، رنگ آن نقره‌ای بوده و در اثر تماس با مواد غذایی دارای سولفور، به مرور زمان تیره‌تر خواهد شد بنابراین آمالگام‌ها برای دندان‌های نیش و قدامی استفاده نمی‌شوند.

 

میزان تراشیدن دندان

برای پرکردن دندان ها ابتدا باید سطح دندان تراش داده شود تا مواد به درستی در حفره دندان قرار بگیرند. میزان تراش دندان هنگام پرکردن با کامپوزیت نسبت به آمالگام کمتر است. به همین دلیل در هنگام پرکردن دندان با کامپوزیت آسیب کمتری به مینای دندان و ساختار آن وارد می ­شود.

 

حساسیت دمایی

از آنجایی که فلزات ضریب انبساط بالایی دارند، حداکثر به مدت دو هفته بعد از ترمیم با آمالگام، امکان خاصیت رسانایی سرما و گرما و در نتیجه حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی داغ یا سرد ایجاد شود.

 

معایب کامپوزیت

عوارض کامپوزیت نسبت به آمالگام به شرح زیر می‌باشد:

 

هزینه بیشتر

ترمیم دندان توسط کامپوزیت در مقایسه با آمالگام، نیاز به زمان و مهارت بیشتر دندانپزشک داشته بنابراین قیمت آن نیز معمولا گران‌تر خواهد بود.

 

استحکام و دوام کمتر

کامپوزیت‌ها در مقابل فشار دوام و استحکام کمتری داشته و برای دندان‌های پیشین توصیه نمی‌شوند. طول عمر آنها نیز 5 الی 10 سال بوده در حالی که آمالگام تا 20 سال قابلیت نگهداری دارد.

 

حساسیت به انقباض

ترمیم کامپوزیت در گذر زمان احتمال ترک خوردگی داشته و در صورت عدم رسیدگی و نگهداری مناسب، منجر به نفوذ باکتری و پوسیدگی دندان شوند.

 

مزایای آمالگام

محاسن آمالگام نسبت به کامپوزیت به شرح زیر می‌باشد:

 

مقاومت بالا

آمالگام در مقابل فشار و سایش ماندگاری بالایی دارد و با مراقبت مناسب می‌تواند بیش از یک دهه طول عمر داشته باشد. به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای دندان‌های آسیا(مولر) بوده و دندانپزشکان به افرادی که احتمال پوسیدگی بالا و یا دندان قروچه دارند، ترمیم با آمالگام را توصیه می‌نمایند.

 

مقرون به صرفه

در واقع آمالگام ارزان‌ترین روش پر کردن دندان در حال حاضر می‌باشد.

 

پوشانندگی کامل

آمالگام تمامی درزها و فرورفتگی‌های دندان را می‌پوشاند و از نفوذ باکتری به بخش‌های عمیق دندان جلوگیری می‌کند.

 

حساسیت کمتر به تکنیک

ترمیم آمالگام در مقایسه با کامپوزیت به کنترل رطوبت، تکنیک و زمان کمتری نیاز دارد و کار با آن در شرایط خاص آسان‌تر می‌باشد چرا که توسط گیر مکانیکی سفت می‌شوند و وجود خون و بزاق مشکل چندانی در کار با آمالگام ایجاد نخواهد کرد.

 

مزایای کامپوزیت

محاسن کامپوزیت نسبت به آمالگام به شرح زیر می‌باشد:

 

زیبایی ظاهری

کامپوزیت دندان امکان مطابقت با رنگ دندان طبیعی را داشته و سایه رنگ BW و XBW میتوانند برای اصلاح طرح لبخند نیز استفاده شوند.

 

حفظ ساختار دندان

هنگام ترمیم کامپوزیت، تنها برداشتن پوسیدگی دندان کافی بوده و ساختار دندان سالم تراشیده نمی‌شود. 

 

بدون جیوه

بر خلاف آمالگام در ساختار کامپوزیت جیوه موجود نیست و برای افرادی که نگران قرارگیری در معرض خطرات احتمالی جیوه هستند گزینه مناسبی می‌باشد.

 

تطبیق پذیری

کامپوزیت دندانپزشکی قابلیت استفاده برای پر کردن دندان، ترمیم شکستگی، تغییر شکل دندان‌ها، بستن شکاف کوچک بین دندان‌ها را دارا هستند در صورتی که آمالگام در درجه اول برای پر کردن دندان استفاده می‌شود.

 

کدام پرکننده دندان برای من مناسب است؟

در این مقاله قصد داشتیم با مقایسه کامل آمالگام و کامپوزیت، شما را به آشنایی کامل مزایا و معایب آمالگام و کامپوزیت برسانیم. به صورت کلی انتخاب بین کامپوزیت و امالگام، به شرایط هر بیمار بستگی داشته و بهتر است با دندانپزشک خود نیز مشورت لازم را به عمل آورید. برای مطالعه بیشتر در خصوص آمالگام دندانی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید