دسته بندی نشده

روش باندینگ دندان

روش باندینگ دندان

فهرست مطالب

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان در واقع چسب ماده‌ای رزینی و مطابق رنگ دندان می‌باشد. که توسط نور UV سفت شده و ماده را(کامپوزیت) به دندان پیوند می‌دهد. بنابراین به آن چسب کامپوزیت نیز می‌گویند. 

در دسته درمان‌های زیبایی قرار داشته و متاسفانه اغلب تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. توسط باندینگ طی یک جلسه، بدون درد می‌توان در ترمیم دندان‌های شکسته و لب پر، پر کردن فاصله بین دندان‌های جلو، اصلاح لبخند و تغییر رنگ دندان‌ها استفاده کرد. همچنین این روش به نسبت سایر روش‌های زیبایی دندانپزشکی بسیار ارزان قیمت است.

 

هزینه باندینگ دندان چقدر است؟

بر اساس میزان پیچیدگی کار، تعداد دندان‌های تحت ترمیم، تجربه دندانپزشک و نوع و کیفیت مواد باندینگ مورد استفاده او، هزینه باندینگ دندان نیز متفاوت می‌باشد. دیبا درمان کاویان، خود به عنوان تولید کننده مواد دندانپزشکی دارای باندینگ دندان می‌باشد. برای اطلاع از قیمت باندینگ کلیک کنید.

 

نحوه انجام باندینگ دندان

مراحل باندینگ دندان

روش باندینگ دندان شامل چند مرحله ساده می‌باشد که اکنون به آنها می‌پردازیم. ابتدا دندانپزشک، دندان مورد نظر را تمیز کرده و اگر آسیب و پوسیدگی وجود داشت، خارج می‌نماید. سپس سطح دندان را کمی زبر کرده و توسط مایع حالت دهنده(معمولا اسید فسفریک 37%) تخلخل می‌دهد. این کار به بهبود چسبندگی باندینگ کمک خواهد کرد. 

در گام بعدی دندان را به خوبی خشک کرده و ماده باندینگ را روی دندان اعمال می‌کنند. سپس نوبت به قرار گیری رزین کامپوزیت می‌رسد. که برای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان پیشنهاد می‌شود حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید.

در نهایت نور فرابنفش توسط دستگاه لایت کیور جهت سفت شدن رزین کامپوزیت اعمال می‌شود. بعد از اینکه کامپوزیت به خوبی سفت گردید، نوبت به پولیش و صیقل نهایی برای ظاهری زیبا و طبیعی می‌رسد.

فرایند باندینگ برای هر دندان معمولا 30 الی 60 دقیقه بیشتر زمان نخواهد گرفت. علاوه بر این جزو روش‌های غیر تهاجمی می‌باشد. توصیه می‌شود تا 48 ساعت پس از این درمان، از مواد خوردنی و آشامیدنی رنگی همچون قهوه استفاده نکنید.

 

تفاوت باندینگ و کامپوزیت

در این بخش به مقایسه باندینگ کامپوزیت و کامپوزیت ونیر از تمامی جهات می‌پردازیم. آشنایی با این موارد به شما در انتخاب درمان مناسب خود کمک خواهد کرد. 

 

ماندگاری و طول عمر

باندینگ کامپوزیت تقریبا بین 5 تا 10 سال دوام می‌آورد. در صورتی که کامپوزیت ونیر عمری بین 10 الی 20 سال خواهد داشت.

 

برگشت پذیری

درمان توسط باندینگ بر خلاف کامپوزیت ونیر، کاملا برگشت پذیر بوده و در صورت لب‌پر شدگی یا تغییر رنگ قابل تعمیر می‌باشد. در صورتی که کامپوزیت ونیر باید کلا تعویض شود.

 

تهاجم

برای انجام باندینگ کامپوزیت نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. در صورتی که در اعمال کامپوزیت ونیر، باید مینای دندان نیز تراشیده شود. بنابراین کامپوزیت ونیر یک روش تهاجمی و باندینگ کامپوزیت یک روش غیر تهاجمی می‌‎باشد. 

 

تعداد جلسات

جلسات مورد نیاز باندینگ دندان، حداکثر 2 جلسه و جلسات مورد نیاز کامپوزیت دندان، حداقل 2 جلسه می‌باشد. 

 

لکه و رنگ پذیری

از آنجایی که باندینگ دندان بر پایه مواد رزینی بوده، مستعد لک و رنگ می‌باشد. ولی قابل ذکر است که در صورت لکه و رنگ یا حتی لب پر شدگی، به راحتی قابل تعمیر و اصلاح هستند. کامپوزیت ونیر بر پایه پرسلن ضد لک می‌باشد و قابل ترمیم نیست.

 

استحکام و مقاومت

در مقایسه مقاومت باندینگ و کامپوزیت باید گفت طبیعتا استحکام کامپوزیت ونیر نسبت به باندینگ کامپوزیت بیشتر می‌باشد.

 

کاربرد

کاربرد باندینگ دندان

از باندینگ کامپوزیت برای ترمیم‌های کوچکتر، درمان فاصله بین دندان‌ها و از کامپوزیت ونیر، جهت ترمیم‌های بزرگتر و تغییرات گسترده زیبایی استفاده می‌گردد.

 

مراقبت

هر دو نوع درمان، به مراقبت و توجه ویژه حتی بیشتر از دندان طبیعی نیاز دارند. از جمله مراقبت‌های دندان می‌توان به رعایت بهداشت دهان، معاینات منظم، نخ دندان و مسواک روزانه اشاره کرد. 

همچنین از مصرف نوشیدنی‌های تیره همچون قهوه، استعمال دخانیات، مواد غذایی سفت و چسبنده مثل آدامس و آجیل، مسواک برقی و دهانشویه الکلی بهتر است جلوگیری شود.

 

آیا باندینگ، دندان‌ها را بزرگتر نشان می‌دهد؟

در صورت تمایل می‌توان از باندینگ برای تغییر شکل دندان و زیبایی استفاده کرد و دندان‌ها را بزرگتر نمایش داد.

 

آیا باندینگ دندان دردناک است؟

باندینگ دندان معمولاً دردناک نیست زیرا دندانپزشک شما در محل نزدیک به عصب حس کننده درد، کار نمی‌کند. در بیشتر موارد، بیهوشی حتی در طول باندینگ دندان ضروری نیست. برخی از افراد ممکن است پس از عمل باندینگ دندان خود حساسیت موقتی را تجربه کنند. مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند به کاهش این حساسیت کمک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید