دسته بندی نشده

بهترین مواد پر کننده دندان که باید بشناسید

بهترین مواد پر کننده دندان

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان یکی از روش‌های ترمیم دندان می‌باشد که به احیای دندان پوسیده در اثر حفره یا شکستگی می‌پردازد. 

ترمیم دندان از جمله مرسوم‌ترین درمان‌های دندانپزشکی بوده. که بعد از گرفتن تصاویر اشعه X، اگر آسیب پالپ دندان مشاهده شود. اقدام به پر کردگی دندان خواهد شد. در غیر اینصورت، با گسترش عفونت، احتمالا دندان نیازمند به عصب کشی می‌شود. 

به صورت کلی، منظور از پر کردن دندان برداشتن بخش پوسیده و پر کردن فضای حاصل با مواد ترمیمی همچون آمالگام و کامپوزیت است. که در نهایت منجر به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر و بازیابی استحکام و عملکرد دندان می‌شود.

 

انواع مواد پر کردن دندان کدام است؟

برای ترمیم دندان پوسیده از مواد متنوعی استفاده می‌شود که اکنون به بهترین مواد پر کننده دندان می‌پردازیم. با دیبا درمان کاویان همراه باشید.

  1. پر کردن دندان با مواد خاکستری (آمالگام)
  2. ترمیم دندان با مواد سفید (کامپوزیت)
  3. پر کردن دندان با طلا
  4. ترمیم پرسلن (سرامیک)
  5. گلاس آینومر

 

آمالگام

مواد سیاه دندان

آمالگام در واقع همان ماده نقره‌ای رنگ در ترمیم دندان‌های عقبی می‌باشد. که لقب قدیمی‌ترین، ماندگارترین و ارزانترین پر کننده دندان را به خود اختصاص داده است. این ماده از ترکیب چندین فلز از جمله نقره، قلع، مس، روی و جیوه تشکیل شده است. آمالگام در پر کردن حفره‌های عمیق بسیار گزینه مناسبی می‌باشد. برای خرید آمالگام کلیک کنید.

 

کامپوزیت

مواد سفید دندان

مواد سفید رنگ در پر کردن دندان با جنس رزین، کامپوزیت بوده که با وجود طول عمر کمتر نسبت به آمالگام، به علت همرنگ بودن با دندان‌های طبیعی، محبوبیت بیشتری میان مراجعان دارد. از کامپوزیت برای ترمیم سطحی دندان‌های حاضر در طرح لبخند و همچنین دندان‌های پیشین(پر کردن تمامی حفره‌ها) استفاده می‌شود. برای خرید کامپوزیت نوری کلیک کنید.

 

طلا

پر کردن دندان با طلا

گرانترین پر کننده دندان طلا می‌باشد. با اینکه از طلا به صورت خالص استفاده نمی‌شود بلکه از آلیاژ طلا استفاده می‌گردد. ترمیم طلا همانند سرامیک، در لابراتوار آماده می‌شود. این ترمیم بسیار قوی، غیر خورنده با ماندگاری حدودا 15 سال می‌باشد. میزان تهاجم و نیاز به تراشیدن دندان در ترمیم طلا کمتر از آمالگام است. معمولا از طلا برای ترمیم غیر مستقیم مثل اینلی، روکش و بریج‌های فیکس استفاده می‌کنند. 

معایب پر کردن دندان با طلا چیست؟ قطعا هزینه بالای آن و رنگ زرین آن که ممکن است مورد پسند برخی نباشد. این ترمیم در ایران زیاد رواج ندارد.

 

سرامیک

ترمیم دندان با پرسلن سرامیک

سرامیک دندان از جنس پرسلن بوده و رنگی کاملا طبیعی با دندان دارد. در مقایسه با کامپوزیت، از لحاظ ظاهری بسیار شبیه، مقاوم‌تر در برابر لک ولی ساینده‌تر می‌باشد. در مقایسه با طلا نیز، گرانتر و شکنندگی آن بیشتر است. طول عمر سرامیک‌ها بیش از 10 سال بوده و برای ترمیم‌های غیر مستقیم مثل روکش، اینلی و ونیر استفاده می‌شوند.

 

گلاس آینومر

ترمیم دندان با گلاس آینومر

این ماده ترمیمی بسیار ظریف و شکننده می‌باشد. جنس گلاس آینومر ترکیبی از اکریلیک و شیشه بوده. دوام آن کمتر از 5 سال، مناسب برای پرکردگی‌های موقت و سطحی مثل دندان شیری کودک می‌باشد. 

رنگ گلاس آینومر نزدیک به دندان طبیعی بوده و چسبندگی بالایی دارد. در عین حال فلوراید نیز آزاد می‌کند که از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری می‌نماید.

 

بهترین مواد برای پر کردن دندان

انتخاب بهترین ماده پر کردن دندان، با نظر دندانپزشک برای هر فرد جداگانه صورت می‌گیرد. چرا که بستگی به عوامل مختلفی همچون محل و اندازه حفره، ترجیحات زیبایی، سن و شرایط جسمی، دوام و هزینه دارد.

عمدتا از آمالگام و کامپوزیت برای ترمیم دندان اکثر افراد استفاده می‌شود. برای اطلاع کامل از تفاوت آمالگام و کامپوزیت، پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

 

چه زمانی به پر کردن دندان نیاز داریم؟

علائم و نشانه های متعددی وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده نیاز به ترمیم دندان با مواد پر کننده باشد. در ادامه این موارد ذکر شده‌اند:

  • دندان درد شدید
  • تیر کشیدن دندان
  • وجود سوراخ یا حفره در دندان
  • لق شدن و شکستگی پرکردگی قدیمی
  • درد گرفتن دندان هنگام نخ دندان کشیدن
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی سرد و گرم
  • لکه‌های تیره روی دندان (پوسیدگی دندان)
  • شکسته شدن دندان، لب پر شدن یا ترک برداشتن آن
  • دندان قروچه مکرر و ساییده شدن سطوح جونده دندان‌ها
  • گیر کردن مکرر تکه‌های غذا در دندان به خصوص ما بین دندان‌ها

 

چه زمانی پر کردگی دندان می‌ریزد؟

افتادن و یا ریختن مواد دندان در اثر عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد. برای مثال، در اثر چسبندگی ضعیف مواد به دندان، فشار زیاد جویدن، ساییدگی و دندان قروچه، کامل تمیز نشدن حفره دندان و…

در هر صورت بعد از ریختن مواد دندان بلافاصله به دندانپزشک جهت ترمیم مراجعه نمایید. تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

 

عمر دندان پر شده چقدر است؟

دوام و ماندگاری مواد ترمیمی دندان به نوع ماده پرکننده، اندازه و محل پرکردگی، عادات بهداشت دهان و دندان و… بستگی دارد.

همانطور که گفته شد. آمالگام تقریبا 15-20 سال، کامپوزیت 10 سال، طلا 15 سال، سرامیک 10 سال و گلاس آینومر کمتر از 5 سال دوام دارد. 

طول عمر این مواد با رعایت بهداشت دهان و دندان مثل مسواک منظم، نخ دندان، اجتناب از دندان قروچه، معاینات مرتب دندانپزشکی و عادات غذایی(پرهیز از جویدن مواد سفت و چسبنده و شیرین) افزایش می‌یابد.

 

انواع پر کردن سطحی دندان

انواع ترمیم کلاس دندان

ترمیم کلاس I

در صورتی که ترمیم مربوط به سطح اکلوزال دندان خلفی(سطح جونده و ساینده آنها)و سطح لینگوال دندان قدامی باشد؛ به آن ترمیم کلاس1می‌گوییم.

 

ترمیم کلاس II

اگر محل حفره بین دندان‌های عقبی(مولر و پرمولر)، یعنی سطح پروگزیمال بود؛ به آن ترمیم کلاس 2 می‌گوییم.

 

ترمیم کلاس III

اگر پوسیدگی فقط در سطح میانی دندان‌های قدامی(سانترال، لترال، کانین) رخ دهد و لبه انسیزال دندان سالم باشد، دندانپزشک از ترمیم کلاس 3 استفاده می‌کند.

 

ترمیم کلاس IV

زمانی که پوسیدگی علاوه بر سطح میان دندان جلویی(پروگزیمال)، لبه دندان‌ها(انسیزال) را هم در بر بگیرد؛ از ترمیم کلاس 4 استفاده می‌شود.

 

ترمیم کلاس V

در صورتی که پوسیدگی دندان خلفی و قدامی، سطح لبیال یا لینگوال(طوق دندان) را در یک سوم دندان نزدیک لثه(سطح جینجیوال)؛ درگیر کند از ترمیم کلاس 5 استفاده می‌گردد.

 

ترمیم کلاس VI

هنگامی که پوسیدگی لبه انسیزال دندان جلو یا نوک کاسپ دندان مولر، پرمولر و یا کانین را در بر گرفته باشد. از ترمیم کلاس 6 استفاده می‌شود.

 

مراقبت از دندان پر شده

  • پرهیز از مصرف مواد غذایی تا رفع بی حسی
  • جلوگیری از مصرف غذای خیلی گرم و سرد
  • مصرف مسکن با تجویز پزشک
  • جویدن با سمت مخالف
  • فشار نیاوردن به دندان تا 48 ساعت برای چسبیدن کامل مواد
  • عدم مصرف مواد غذایی سفت و چسبان

 

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

برای پر کردن دندان، مواد بی حسی تزریق می‌شود. بنابراین حتی اگر شما با درد به دندانپزشک مراجعه کنید؛ دیگر احساس درد نخواهید کرد. طی فرایند ترمیم، حفره دندان تمیز شده. مواد عفونی که عامل درد هستند خارج می‌شوند. بعد از از بین رفتن اثر بی حسی، ممکن است. کمی متوجه درد شوید. که این مورد نیز با مصرف داروهای تجویز شده برطرف می‌شود. برای مشاهده فروشگاه مواد دندانپزشکی کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید