دسته بندی نشده

مزایای باندینگ دندان

مزایای باندینگ دندان

فهرست مطالب

چه کسانی مناسب باندینگ دندان هستند؟

به صورت کلی، افرادی که سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان مناسبی دارند؛ مشکلی برای باندینگ دندان نخواهند داشت.

با این حال اکنون به معرفی کاندیدای مناسب باندینگ دندان و مزایای باندینگ دندان می‌پردازیم. با دیبا درمان کاویان همراه باشید.


افرادی که هدف ترمیم دندان خود را دارند.

از باندینگ دندان می‌توان برای رفع مشکل دندان‌های پوسیده، شکسته و لب‌پر شده و درمان ریشه دندانی که بیرون زده استفاده کرد.

این نکته را نیز فراموش نکنید که وضعیت عمومی سلامت دهان و دندان مهم بوده و کسانی که دارای بیماری لثه و یا پوسیدگی شدید هستند؛ ابتدا باید آن را درمان کنند؛ چرا که برخی مشکلات دندانی مانع اجرای باندینگ می‌شوند.

 

کسانی که خواهان تغییرات ظاهری دندان هستند.

باندینگ دندان لب پر

باندینگ جزو اصلاحات زیبایی کم تهاجم بوده که می‌توان از آن برای متقارن سازی دندان‌ها، پوشاندن حفره‌های کوچک، افزایش طول دندان و… استفاده کرد.

 

افراد با هدف انجام درمان قابل برگشت

از آنجایی که در ترمیم با باندینگ، نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست؛ بنابراین برای افرادی که به دنبال درمان قابل بازگشت هستند؛ گزینه‌ای مناسب می‌باشد. همچنین این روش، نسبت به سایر درمان‌های زیبایی، هزینه‌ای مقرون به صرفه دارد.

 

افراد با نیازهایی مرتبط با ارتودنسی  

دندان فاصله دار

با تشخیص دندانپزشک، برخی مشکلات ارتودنسی، همچون رفع دیاستما، تغییر جایگاه دندان، تنظیم فاصله و اصلاح گزینش دندان‌ها را می‌توان به جای ارتودنسی، توسط باندینگ دندان فاصله‌دار رفع نمود.

 

مزایا و معایب باندینگ دندان

افراد دارای نیازهای دندانپزشکی متفاوتی می‌باشند. بنابراین آشنایی با مزایا و معایب هر روش درمانی، در انتخاب مناسب آن نقش بسزایی ایفا میکند.

 

مزایای باندینگ دندان

از جمله مزایا باندینگ دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان و کم تهاجم
  • برطرف سازی مشکلات پوسیدگی دندان
  • بازسازی دندان‌های ترک‌خورده و لب پر
  • اصلاح دندان‌های تغییر رنگ پیدا کرده
  • امکان از میان بردن فاصله‌ بین دندان‌ها
  • امکان افزایش طول دندان
  • توانایی ایجاد تغییر در شکل ظاهری دندان
  • امکان تعویض پرکردگی آمالگام
  • مراقبت از ریشه دندان نمایان شده در اثر تحلیل لثه 
  • هزینه بسیار پایین در قبال سایر درمان‌های دندانی
  • دارای قابلیت بازسازی تنها طی یک جلسه
  • حل مشکلات ظاهری دندان
  • رفع لکه‌های دندان
  • مستحکم‌سازی دندان‌ها
  • محافظت از مینای دندان
  • ظاهری مشابه دندان طبیعی
  • ترمیم پذیری دوباره بر خلاف لمینت سرامیکی
  • بدون درد، در نتیجه بدون نیاز به بی حسی

 

معایب باندینگ دندان

از جمله معایب باندینگ دندان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این روش به مرور زمان سریع تر جرم می گیرد.
  • طول عمر کمتر(دوام باندینگ 10-15 سال است) نسبت به سایر روش‌ها مانند لمینت و کامپوزیت
  • آسیب پذیرتر از سایر روش‌های درمانی
  • احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک و حساسیت 
  • امکان رنگ پذیری در صورت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب
  • احتمال تیز شدن لبه‌های دندان

توجه به این نکته ضروری بوده که به طور کلّی، باندینگ هیچ خطری برای سلامت دهان و دندان شما ندارد. اگر لثه و دندان سالمی دارید، درمانی کاملاً بی‌خطر می‌باشد.

 

زمان مناسب انجام درمان باندینگ دندان

درمان باندینگ با استفاده از رزینهای کامپوزیتی، انتخابی مناسب برای ترمیم سریع و جذاب دندان است. که امکان جایگزین کردن آن با روشهای دائمی‌تری مانند ونیرهای سرامیکی، در آینده وجود دارد. جهت خرید باندینگ کلیک کنید.

 

مراحل باندینگ دندان

مراحل باندینگ شامل:

آماده‌سازی

ابتدا دندانپزشک با استفاده از تصاویر رادیوگرافی، دندان‌های شما را معاینه می‌کند. اگر وضعیت دندان و لثه سالم باشد؛ اقدام به باندینگ خواهد کرد. 

برای انجام باندینگ، نیازی به بی حسی موضعی نیست. مگر آنکه دندان پوسیده و یا نزدیک به عصب باشد. در اینصورت به علت نیاز به سوراخ کردن دندان و قرار دادن تراشه نزدیک عصب، بی حس کردن دندان لازم است.

 

تطبیق رنگ

در این مرحله، با نظر دندانپزشک و سلیقه بیمار، سایه رنگ رزین مناسب انتخاب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با انواع رنگ کامپوزیت دندان و راهنمای انتخاب رنگ مناسب، این مقاله را نیز مطالعه کنید.

 

کاربرد باندینگ

برای بهتر چسباندن مواد باندینگ، دندان پزشک توسط محلول رقیق فسفریک اسید و فرز، روی دندان کمی زبری ایجاد می‌کند. پس از گذشت حدود 20 ثانیه، اسید را شستشو می‌دهد. این محلول به عنوان پرایمر جهت بهبود پیوند دندان و رزین استفاده می‌شود.

 

استفاده از باندینگ کامپوزیت

اکنون رزین کامپوزیت را با فرم دلخواه(برای هدف افزایش قد یا ترمیم دندان و…) روی دندان توسط باندینگ می‌چسباند.

 

کیورینگ

کیورینگ دندان

در این قسمت، دندانپزشک با استفاده از اشعه لیزر فرابنفش(UV)، کامپوزیت‌ها را سخت می‌کند. سپس آن را پولیش و صیقل داده تا با دندان‌های مجاور هماهنگ باشد و تیزی نداشته باشد.

البته با پیشرفت فناوری دندانپزشکی، برای سفت شدن چسب از نور LED استفاده می‌شود. این تکنولوژی، طول موج نور را کاهش و سرعت سفت شده را افزایش می‌دهد.

 

مدت زمان انجام باندینگ

شاید بپرسید پروسه باندینگ چقدر زمان می‌برد؟

باید گفت کاملا بستگی به نوع مشکلات دندانی و میزان باند مصرفی دارد. در باندینگ مستقیم، برای هر دندان تقریبا 30 الی 60 دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد. در باندینگ غیر مستقیم، یک نوبت برای معاینه ناحیه آسیب دیده و سفارش باند و یک نوبت برای چسباندن کامپوزیت باید مراجعه کنید. بنابراین بیشتر زمان خواهد برد.

 

روش‌های جایگزین باندینگ 

چندین درمان جایگزین برای باندینگ دندان وجود دارد.برای برخی موارد دندانی خاص، گزینه‌های جایگزین باندینگ امکان تغییر دارند. در ادامه به معرفی برخی از این گزینه‌ها خواهیم پرداخت.

 

ونیرها

پوسته‌های نازکی از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت وجود دارند که به صورت سفارشی برای قرار گرفتن بر روی سطح جلویی دندان‌ها ساخته می‌شوند. این پوسته‌ها استفاده می‌شوند تا ظاهر دندان‌هایی که تغییر رنگ داده، شکسته یا بدشکل شده‌اند را بهبود بخشند.

 

روکش‌ها

روکش‌ دندان کلاهکی است که بر روی دندان‌های پوسیده قرار می‌گیرد تا شکل، اندازه و استحکام آن‌ها را بازیابی کند. این روکش‌ها اغلب از جنس پرسلن، سرامیک یا فلز تهیه می‌شوند.

 

اینویزیلاین

اینویزیلاین

اینویزیلاین یک روش شفاف تراز کننده است که برای اصلاح دندان‌های کج و نامرتب استفاده می‌شود. این روش جایگزین محبوبی برای استفاده از بریس های سنتی است، زیرا ترازکننده‌ها در واقع نامرئی می‌باشند. بنابراین جهت مسواک زدن و خوردن می‌توان آنها را برداشت.

 

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یکی از اصلاحات زیبایی دهان است که می‌تواند به منظور روشن کردن لکه و تغییر رنگ دندان‌ها استفاده گردد. این اقدام را می‌توانید به صورت حضوری در مطب دندانپزشک یا توسط کیت‌های سفید کننده در خانه انجام دهید.

 

ایمپلنت دندان

ایمپلنت به عنوان راه حل دائمی دندان از دست رفته شناخته می‌شود. که توسط جراحی در استخوان فک قرار گرفته می‌شوند.

 

آیا می‌توان باندینگ دندان را برداشت؟

بله؛ همانطور که اشاره کردیم، از آنجایی که طی فرایند باندینگ، نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. بنابراین این روش برگشت پذیر است و بر خلاف ونیرها، بدون آسیب به مینا قابل حذف می‌باشد. 

با پیشرفت علم دندانپزشکی، برداشتن باندینگ دندان توسط لیزر صورت می‌گیرد تا هیچگونه آسیبی به ریشه دندان نیز وارد نشود.

 

انواع باندینگ دندان

اساساً دو نوع باندینگ دندانی وجود دارد:

 

باندینگ مستقیم دندان

این رایج‌ترین نوع باندینگ دندانی است. در باندینگ مستقیم، یک ماده رزین کامپوزیت همرنگ دندان توسط دندانپزشک مستقیماً روی سطح دندان اعمال می‌شود. سپس رزین با استفاده از نور مخصوص شکل داده، قالب گیری و سخت می‌شود. باند مستقیم اغلب برای دندان‌های ترک خورده یا تغییر رنگ داده و همچنین برای بستن شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها یا تغییر شکل آنها استفاده می‌شود.

 

باندینگ غیرمستقیم دندان

باندینگ غیرمستقیم شامل استفاده از ترمیم‌های سفارشی ایجاد شده در خارج از دهان، مانند روکش‌های چینی است که سپس به دندان‌ها چسبانده می‌شوند. این ترمیم‌ها در لابراتوار دندانپزشکی بر اساس قالب‌های گرفته شده توسط دندانپزشک ساخته می‌شوند. باندینگ غیرمستقیم اغلب برای ترمیم‌های گسترده‌تر، تغییر شکل یا رنگ دندان‌ها یا تقویت دندان‌های ضعیف استفاده می‌شود.

هر دو نوع باندینگ می‌توانند نتایج عالی ارائه دهند، اما انتخاب بین آنها بستگی به مشکلات دندانی خاص مورد بررسی و همچنین عواملی مانند هزینه، دوام و ترجیحات بیمار دارد. برای خرید مواد دندانپزشکی کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید