دسته بندی نشده

عوارض اسید اچ

عوارض اسید اچ

فهرست مطالب

شرایط کار با اسید اچ چگونه است؟

کار با اسیدهای اچینگ دندانپزشکی، که در درجه اول برای آماده سازی سطوح دندان به هدف باندینگ دندانپزشکی استفاده می‎شود، نیازمند رعایت پروتکل‎های ایمنی خاص برای محافظت از متخصصان دندانپزشکی و بیماران است. در این مقاله برخی از مهم‎ترین شرایط و الزامات کار با اسید اچ ذکر شده.

 

تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

دستکش: از دستکش یکبار مصرف نیتریل یا لاتکس برای محافظت از دست‎ها در برابر قرار گرفتن در معرض اسید استفاده کنید.

عینک ایمنی: از عینک ایمنی برای محافظت از چشم‎ها در برابر پاشش تصادفی استفاده نمایید.

ماسک: از ماسک برای محافظت در برابر استنشاق هر گونه بخار اچینگ حتما استفاده کنید.

تجهیزات مراقبتی دندانپزشکی

تهویه

اطمینان حاصل کنید که محل کار به خوبی تهویه می‎شود تا بخارهای ایجاد شده در طول فرآیند اچینگ را پراکنده کند.

 

موانع محافظ

از موانع لاستیکی یا سایر موانع محافظ برای جداسازی دندان و محافظت از بافت نرم اطراف دهان استفاده کنید.

 

نکات اچینگ

قبل از استفاده، سطح دندان باید کاملا تمیز باشد. این کار را با براش‌‌‌‎ها یا خمیرهای مختلف می‌‎توان انجام داد. نکته مهم این است که از خمیر پروفیلاکسی، نباید استفاده کنید. زیرا ممکن است با خواص پیوند تداخل داشته باشد. 

به بروساژ دندان‌‎ با خمیر مخصوص پس از جرمگیری، برای برداشت لکه‌‎های دندان، و یا پیش از تشخیص پوسیدگی‌‎ها برای تمیز بودن دندان‌‎ها و تشخیص بهتر، پروفیلاکسی گفته می‌‎شود. که در عین حال از آلودگی‌‎های بعدی دندان هم تا حدود زیادی جلوگیری می‌‌‎کند. 

اسید اچانت نسبت به رطوبت حساس بوده. بنابراین در هنگام استفاده از این اسیدها نباید سطح مورد نظر به هیچ عنوان مرطوب باشد.

 

کاربرد

با استفاده از اپلیکاتورهایی که برای دقت بیشتر طراحی شده‎اند، مانند برس‎های کوچک یا سرنگ‎ها، اسید اچینگ را با دقت اعمال کنید.

در هنگام استفاده از اسید اچ حتما باید از رابردم(Rubber Dam) استفاده شود.

همچنین از حداقل مقدار اسید اچانت برای کاهش خطر پخش شدن و پاشیدن بیش از حد استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید پس از زمان مناسب اچ، ناحیه اچ شده را کاملا با آب بشویید تا اسید خنثی شود و باقیمانده آن از بین برود.

 

آمادگی اضطراری

در صورت مواجهه تصادفی با چشم، ایستگاه‌‎های شستشوی چشم را به راحتی در دسترس داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان دندانپزشکی در مورد استفاده ایمن از ژل اسید اچ آموزش دیده‌اند.

 

اطلاعات ایمنی مواد(MSDS)

موارد اطلاعات ایمنی را برای اسیدهای اچینگ مورد استفاده در عمل نگهداری و بررسی کنید.

با پیروی از این دستورالعمل‎‌‎ها، متخصصان دندانپزشکی می‎‌‎توانند با خیال راحت از اسیدهای اچینگ دندان استفاده کنند و در عین حال خطرات را برای خود و بیمارانشان به حداقل برسانند.

 

مزیت‌های اسید اچ

روش کار با اسید اچ

از جمله مزایای اسید اچ دندان، می‌توان به شستشوی راحت آن با اسپری آب، قوام بالا و قابل استفاده در نواحی با دسترسی دشوار اشاره کرد.

سپس توسط دستگاه لایت کیور نیز خشک و ثابت می‌شوند. هدف استفاده از اسید اچانت، ایجاد زبری و ناهمواری برای ایجاد پیوندی قوی میکرو مکانیکی بین مواد ترمیم دندان و مینای دندان می‌باشد.

تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر عوارض جانبی سولا اچ ها ثبت نشده. کلا در صورت استفاده صحیح و رعایت نکات ایمنی، نباید مشکل ساز باشد.

 

عوارض اسید اچ

استفاده از اسید اچ دندان، نیازمند تخصص و دانش دندانپزشکی دارد و باید توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام شود. عدم رعایت دقیق اصول استفاده از این ترکیب، می‌تواند به عوارض جانبی منجر شود. 

به علت وجود اسید فسفریک، اسید اچانت خاصیت اسیدی دارد. در نتیجه دندانپزشک باید مراقبت‌های لازم را رعایت کند. تا تماسی با چشم، پوست و لثه ایجاد نشود.

 

معایب اسید اچ

اسیدها مانند بازها خاصیت از بین برندگی نداشته و شاید نفوذ زیادی به داخل چشم نداشته باشند. اما در صورت عدم توجه، حتی امکان آسیب به سطح و روی چشم، نفوذ به قرنیه و کوری وجود دارد.
با وجود ضرورت مصرف اسید اچ برای تثبیت مواد دندانپزشکی روی دندان، اما می‌تواند عوارضی مانند حساسیت بعد از عمل را نیز ایجاد کند. برخی از دندان های درمان شده بسته به میزان ترمیم، ممکن است برای چند روز به سرما یا گرما حساس باشند.

با این وجود، با جداسازی مناسب، رعایت زمان اچینگ و استفاده از یک عامل حساسیت زدا در آماده‌سازی، خطر حساسیت کاهش می‌یابد.

 

خطرات اسید اچ

از جمله خواص بارز هر اسیدی، خورنده بودن آن می‌باشد. بنابراین اگر بر اثر سهل انگاری پزشک، بیش از حد روی سطح دندان باقی بماند؛ جذب مینا و عاج دندان می‌شود. در نتیجه باعث سست شدن آنها و ضعف استحکام باند می‌شود.

همچنین در صورت نفوذ زیاد، می‌تواند باعث تحریک پالپ دندان و یا ریشه دندان شود.

قابل ذکر است که بلع یا استنشاق تصادفی اسید اچانت، می‌تواند باعث مسمومیت سیستمیک شود. علائم آن نیز شامل تهوع، استفراغ، درد شکم و مشکلات تنفسی می‌باشد.

 

علائم سوختگی شیمیایی چشم با اسید اچ

تماس اسید اچ با چشم

  • سرخی و قرمزی چشم
  • سوزش
  • تورم پلک‌
  • تاری دید
  • درد چشم
  • عدم توانایی باز نگه داشتن پلک

 

در صورت تماس اسید اچ دندانپزشکی با چشم چه کنیم؟

مراحل زیر را با حفظ آرامش خود انجام دهید.

 

شستشوی اسید

در هنگام برخورد اسید اچ دندانپزشکی با چشم‌های شما یا بیمار، باید بلافاصله چشم را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه با آب شستشو دهید. البته اگر با مواد شوینده مخصوص چشم، این کار را انجام دهید بهتر بوده. اما اگر موجود نیست همان آب نیز کافی است. حتی در صورت امکان، تلاش کنید چشم را زیر آب باز نگه دارید. تا Acid توسط آب رقیق شود و از آسیب‌های جدی جلوگیری کند. دقت کنید که اگر قصد دوش گرفتن دارید؛ حتما با لباس دوش بگیرید. چرا که ممکن است اسید به دیگر قسمت‎های بدن شما نفوذ کند و باعث سایر مشکلات شود.

 

حذف لنزهای تماسی

اگر بیمار از لنزهای تماسی استفاده می‌کند، سعی کنید در اسرع وقت آنها را بردارید. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اسید کاملاً شسته شده و پشت لنزها گیر نکرده است.

 

مشاوره چشم پزشک

در حالت ایده آل، فرد باید توسط چشم پزشک معاینه شود تا در صورت آسیب دیدگی، میزان آسیب را ارزیابی کند و مراقبت‌های تخصصی لازم را دریافت کند.

 

اطلاعات ایمنی اسید اچ

برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) اسید اچانت دندانی را در صورت وجود به مرکز پزشکی ببرید. این سند اطلاعات مهمی در مورد ماده شیمیایی ارائه می‌دهد و می‌تواند به مراکز مراقبت‌های بهداشتی در تعیین درمان مناسب کمک کند. مطالعه مقاله انواع باندینگ دندانپزشکی نیز اطلاعات مفیدی برایتان خواهد داشت.

Acid Etchant معمولاً دردناک نیست. ولی ممکن است دندان بعد از اچ شدن کمی حساس شود. این حساسیت موقتی بوده و طی چند روز بر طرف می‌شود.

خطرات اسید اچ عبارتند از:

– حساسیت دندان

– تغییر رنگ دندان 

– پوسیدگی دندان 

با مراجعه به یک متخصص واجد شرایط دندانپزشکی، می‌توان از هر گونه معایب اسید اچ جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید