دسته بندی نشده

انواع آمالگام

فهرست مطالب

آمالگام دندان ماده‌ای است که به طور گسترده در دندانپزشکی ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در درجه اول برای پر کردن حفره‌های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. آمالگام دندانی که از مخلوطی از فلزات تشکیل شده است. معمولاً شامل جیوه (حدود 50٪)، نقره، قلع، مس و سایر فلزات کمیاب است. این ترکیب مواد باعث تشکیل یک پرکننده بادوام و قوی می‌شود که می‌تواند در طول سالیان متمادی در برابر فشار جویدن و آسیاب مقاومت کند. در ادامه برای معرفی انواع آمالگام از لحاظ برند، شکل و ترکیبات با ما همراه باشید.

تاریخچه آمالگام دندان به اوایل قرن نوزدهم باز می‌گردد، زمانی که برای اولین بار به عنوان ماده پرکننده دندان به دلیل استفاده آسان، مقرون به صرفه بودن و دوام آن معرفی شد. مخصوصاً برای ترمیم مولرها و پرمولرها، جایی که نیروی جویدن در آنها بیشترین مقدار است، مناسب است. با این حال، رنگ فلزی آن و حذف ساختار دندان سالم مورد نیاز برای قرار دادن از معایب آمالگام محسوب می‌شود.

 

انواع آمالگام از نظر شکل ارائه در بازار

به طور کلی دو نوع آمالگام در بازار دندانپزشکی موجود می‌باشد.

 

آمالگام کپسولی

آمالگام کپسولی

کپسول آمالگام از پیش اندازه گیری می‌شود. در یک کپسول کوچک بسته بندی می‌گردد. این آمالگام از ترکیبی از نقره، قلع، مس و جیوه تهیه شده است. هر کپسول دارای مقادیر دقیقی از تمامی جزئیات مورد نیاز برای تهیه پرکننده آمالگام می‌باشد. با استفاده از آمالگاماتور، کپسول آمالگام شکسته شده و اجزا آن با یکدیگر مخلوط می‌شوند. سپس این مخلوط درون حفره دندان قرار می‌گیرد و به طور دقیق با خطوط دندان هماهنگ می‌شود. سپس به سرعت سفت شده. باعث ایجاد یک ترمیم بادوام و ماندگار در دندان می‌شود. که برای مدت طولانی قوام خود را ادامه می‌دهد.

با این‌حال، به دلیل نگرانی‌هایی مربوط به جیوه، برخی از افراد در حوزه دندانپزشکی به جای استفاده از آمالگام، به سمت مواد جایگزینی مانند رزین کامپوزیت یا پرکننده‌های سرامیکی می‌روند. با این حال، با توجه به مزایای استحکام، دوام و قیمت آمالگام همچنان یک انتخاب محبوب بین دندانپزشکان است و می‌توان آن را یکی از پرفروش‌ترین مواد مصرفی در این زمینه دانست. هر چند کامپوزیت‌ها نیز دارای انواع و مشخصات متفاوتی هستند که برای آشنایی بهتر توصیه می‌شود مقاله انواع کامپوزیت دندان را مطالعه نمایید.

 

آمالگام پودری

پودر آمالگام

آمالگام پودری یک نوع ماده پرکننده برای دندان ها است. که از ترکیبی از نقره، قلع، مس و جیوه ساخته شده است. این پودر امکان مخلوط شدن و دستکاری آسان توسط دندانپزشک را فراهم می کند و در هنگام ترکیب با جیوه مایع، سفت و پایدار می شود. این ماده پرکننده قادر به تحمل نیروهای جویدن است و به طور طولانی است.

اخیراً، به دلیل نگرانی‌های مربوط به خطرات احتمالی برای سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض جیوه، استفاده از آمالگام پودر کاهش یافته است. اگرچه انجمن دندانپزشکی آمریکا اعلام کرده است. که پرکردگی‌های آمالگامی که به درستی قرار داده شده. نگهداری می‌شوند. ایمن هستند، اما برخی از دندانپزشکان اکنون ترجیح می‌دهند. از مواد جایگزینی مثل رزین کامپوزیت یا سرامیک برای دلایل زیبایی نیز استفاده کنند.

 

تفاوت آمالگام کپسولی و آمالگام پودری

  • ترکیب

آمالگام کپسولی آلیاژی از پیش مخلوط شده از نقره، قلع، مس و جیوه است که در یک کپسول از قبل بسته بندی شده توزیع می‌گردد. ولی آمالگام پودری مخلوطی از پودر آلیاژ نقره و جیوه مایع است که پیش از استفاده در دندان، توسط دندانپزشک به مقدار لازم با هم مخلوط می‌شود.

  • راحتی

استفاده از کپسول‌های آمالگام بسیار راحت‌تر است. زیرا آنها از قبل بسته بندی شده و آماده برای استفاده هستند. دندانپزشک می‌تواند کپسول را به راحتی در یک تلگراف مخصوص قرار داده. آن را در دندان بیمار قرار دهد. اما در صورت استفاده از آمالگام پودری، نیاز به زمان آماده سازی بیشتری دارید. چرا که قبل از استفاده باید آن را با دست مخلوط کنید.

  • قوام

فرمولاسیون آمالگام کپسول با ترکیب و نسبت اختلاط ثابت، یکنواختی در خصوصیت‌های آن از قبیل استحکام را تضمین می‌کند. با این حال، قوام آمالگام پودر بسته به میزان مخلوط شدن توسط دندانپزشک ممکن است متفاوت باشد. 

  • هزینه

کپسول آمالگام به علت راحتی بیشتر آن گرانتر از پودر آمالگام است.

  • نگرانی‌های ایمنی

در حالی که هر دو آمالگام کپسول و پودر حاوی جیوه استانداردهای ایمنی را برای سال‌ها به چالش کشیده‌اند، اما مطالعات اخیر نشان داده‌ که با رعایت دقیق دستورالعمل‌ها، استفاده از هر دو نوع آمالگام به صورت ایمن در زمینه دندانپزشکی ممکن می‌باشد.

 

آمالگام پودری بهتر است یا کپسولی؟

استفاده از آمالگام کپسولی، به دلیل اندازه گیری و بسته بندی از قبل، خطر آلودگی را کاهش داده. اطمینان از اختلاط صحیح را فراهم می‌کند. این روش همچنین زمان بسیاری را صرفه جویی کرده. زیرا نیاز به مخلوط کردن دستی را برطرف ساخته است. با این حال، قیمت آمالگام کپسولی ممکن است بیشتر از آمالگام پودر باشد.

آمالگام پودری به اختلاط دستی نیاز دارد که شاید زمان بر باشد و در صورت انجام نادرست، اختلاط ناسازگاری ایجاد شود. اما در کل، قیمت آمالگام پودری ارزان‌تر از آمالگام کپسولی است.

در نهایت، تصمیم بین آمالگام کپسول و آمالگام پودر به عهده دندانپزشک و نیازهای او است که تجربه و مهارت او نیز در این انتخاب بی تاثیر نیست. که سایت مواد دندانپزشکی دسیا درمان کاویان دارای انواع مواد دندانپزشکی مورد نیاز شما می‌باشد.

 

انواع برند آمالگام

برندهای مختلفی از آمالگام دندان در ایران وجود دارد که اکنون به معرفی دو برند محبوب آمالگام می‌پردازیم.

 

آمالگام سولالوی

آمالگام کپسولی سولالوی

آمالگام‌های Solaloy، ساخت شرکت ترنت دنت انگلستان هستند. دیبا درمان کاویان به عنوان تنها نماینده انحصاری این شرکت، وارد کننده و توزیع کننده این آمالگام در ایران می‌باشد. مقاومت و استحکام بالای سولالوی‌ها، منجر به تقاضای فراوان آن میان دندانپزشکان شده است. 

به صورت کلی، از ویژگی و خصوصیات آمالگام انگلیسی سولالوی، می‌توان به استحکام و مقاومت بالا، طول عمر فراوان، ذرات کروی شکل، قابل استفاده در انواع آمالگاماتورهای پر سرعت و جلوگیری از ورود آلودگی و باکتری پس از کاربرد آن‌ها اشاره کرد.

ترنت دنت انگلیس، سولالوی‌ها را در دو مدل World Class و Super68 ارائه می‌دهد. 

ترکیبات آمالکپ سولالوی World Class سولالوی، 45% نقره، 24% مس، 31% قلع و بدون زینک بوده. ترکیبات آمالکپ سولالوی سوپر 68، 68.4% نقره، 4.7% مس، 26.3% قلع و 0.6% روی می‌باشد. از کاربردهای بارز آمالگام کپسولی سولالوی، ترمیم دندان‌هایی با حفره بزرگ(کلاس 1 و 2)، درمان دندان قروچه، مقاوم سازی دندان‌های خلفی می‌باشد.

 

آمالگام دیبالوی

آمالگام کپسولی دیبالوی

آمالکپ دیبالوی محصول ایرانی تولید شده توسط دیبا درمان کاویان می‌باشد. دلایل محبوبیت روزافزون این آمالگام، انعطاف پذیری، مقاومت به فشار، استحکام بالا، ذرات کروی، عدم نیاز به پولیش و صدها مورد دیگر بوده که جزئیات آن را در صفحه آمالگام Dibaloy می‌توانید مطالعه کنید. آمالگام دیبالوی، آلیاژی متشکل از 45% نقره، 24% مس و 31% قلع بدون روی بوده. بیشترین استفاده آن جهت ترمیم حفره دندان در اثر پوسیدگی و شکستگی، ترمیم اکلوژنی کلاس I و II در ناحیه خلفی می‌باشد.

 

انواع آمالگام بر اساس نسبت ترکیبات سازنده

یک نوع دیگر از دسته بندی آمالگام بر اساس غلظت و نسبت ترکیبات سازنده می‌باشد.

 

آمالگام‌ کم مس

آمالگامی که کمتر از 12% مس در آن وجود دارد کم مس بوده. حداکثر کاربرد آنها به قبل از اوایل دهه 60 قرن 20 باز می‌گردد. امروزه بسیار کم از آنها استفاده می‌شود چرا که با داشتن قلع-جیوه، مستعد کروژن و تخریب سریع ترمیم آمالگام بودند.

 

آمالگام‌ پر مس

با افزودن مس به مقدار 12% یا بیشتر به ترکیبات آمالگام، تبدیل به آمالگام‌هایی با درصد بالای مس می‌شود. آمالگام‌های پر مس در اشکال کرو یا مخلوط وجود دارند و قادر به طول عمر بالای 12 سال می‌باشند. 

 

آمالگام کروی(spherical)

آمالگام‌های کروی دارای ذرات آلیاژ گرد و کروی هستند. همین امر باعث شده، تا مواد با حداقل میزان فشار درون حفره متراکم شوند. همچنین استحکام بالا، آنها را برای ترمیم آمالگام پیچیده و ترمیم زیر ساخت پروتزهای ثابت بسیار مناسب کرده است.

 

آمالگام ادمیکس

ذرات آلیاژ آمالگام ادمیکس، اندازه‌های گوناگونی دارند. مثلا گاهی ترکیبی از ذرات کروی ریز و درشت در آن وجود دارد. در اثر شکل غیر معمولی که دارند، توده‌ای ایجاد می‌کنند. در نتیجه به نیروی کندانس بیشتری نیاز است و نوار ماتریکس و نقطه تماس پروگزیمال مماس با هم می‌شوند.   

 

آلیاژ جدید آمالگام

اخیرا آلیاژهایی معرفی شده. که با روش لحیم سرد تولید می‌شوند و دارای ایندیوم یا گالیوم و فاقد جیوه هستند. با این وجود هیچ یک از آنها از لحاظ دوام و کیفیت نمی‌توانند جایگزین آمالگام‌های متداول باشند. بنابراین همچنان ترجیح دندانپزشکان، همان آمالگام‌های سابق می‌باشد.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم از تمام جوانب همچون برند، ترکیبات سازنده و نحوه ارائه به بازار نگاهی به انواع آمالگام دندان داشته باشیم. در فروشگاه دیبا درمان کاویان امکان خرید عمده مواد دندانپزشکی نیز برای شما عزیزان وجود دارد.

  

دیدگاهتان را بنویسید